Monday, September 22, 2014

ISLAM ITU MUDAH DAN SEDERHANA


ISLAM ITU MUDAH DAN SEDERHANA

Sesungguhnya inilah perjumpaan yang direstui oleh Allah S.W.T. kerana bukanlah tujuan kita berhimpun di sini untuk mendapat kesenangan dan kemewahan yang palsu, tetapi sebaliknya untuk kita memberi khidmat pada agama dan menyumbang untuk kebaikan umat kita. Oleh itu kita seharusnya mengucapkan ungkapan yang pernah diucapkan oleh orang-orang yang soleh di zaman silam, 'Segala puji bagi Allah yang telah memberi petunjuk kepada kami. Kami yakin tanpa petunjuk Allah sudah pasti kami tidak mendapat sebarang petunjuk'.
Saya amat berasa berbahagia dan berbangga apabila saya berada di Institut Agama Islam Kerajaan Negeri yang menyediakan fakulti-fakulti pengajiannya di bidang-bidang perundangan Islam, bahasa Arab dan usuluddin. Sesungguhnya apa yang dapat dikatakan di sini bahawa al-Azhar al-Syarif adalah sebahagian daripada institut ini dan institut ini juga sebahagian daripada universiti al-Azhar al-Syarif.

Kita diikatkan dengan kalimah tauhid, kalimah ikhlas dan kepentingan umum yang ada kaitan dengan agama dan kehidupan kita.
Rasulullah s.a.w. pernah bersabda dalam hadithnya yang bermaksud:
'Perumpamaan orang-orang yang beriman dalam kasih sayang, tolong-menolong dan kemesraan sesama mereka adalah umpama satu badan di mana apabila satu anggota sakit, maka anggota lain pun turut mengalami kesusahan berjaga malam'.

Apabila saya berada di institut ini yang diasaskan atas takwa kepada Allah S.W.T. dan ia mewujudkan fakulti-fakulti perundangan Islam, bahasa Arab dan usuluddin maka saya merasa sungguh bahagia dan bertuah. Insya Allah pada masa yang akan datang, pengajian di institusi ini akan berkembang kepada fakulti-fakulti yang lain yang juga akan menyumbang kepada agama, kebenaran dan menerapkan nilai-nilai yang murni di kalangan pelajar-pelajarnya. Apa yang kita harapkan ialah semua fakulti-fakulti pengajian seperti ini tidaklah hanya wujud di negeri Kedah Darul Aman sahaja, malah ianya akan wujud juga di seluruh negeri-negeri yang ada di Negara Malaysia yang tercinta ini. Ini kerana umat yang ingin mencapai tahap umat yang maju seharusnya memiliki semua bidang ilmu pengetahuan yang ada dan berusah
Semua fakulti-fakulti ini iaitu Fakulti Syar’iah yang menitikberatkan soal-soal ilmu feqah, Fakulti Bahasa Arab yang menitikberatkan tentang selok-belok bahasa Arab, Fakulti Usuluddin yang menitikberatkan dari sudut aqidah dan juga fakulti-fakulti yang lain seperti Fakulti Perubatan, Pertanian, Sains, Kejuruteraan dan sebagainya, seandainya tersebar luas di kalangan umat Islam, maka ianya akan menjadi asas yang amat kuat dalam membina tamadun umat ini.
Rasulullah s.a.w. sendiri telah memberikan kepada kita sebaik-baik contoh betapa perlunya umat Islam menguasai ilmu yang berguna. Mereka sepatutnya mengamalkan ilmu tersebut bagi membela agamanya, menyumbang ke arah kebenaran dan menerapkan nilai-nilai murni dalam masyarakat. Dalam kitab Sahih Bukhari ada menyebut, setelah Rasulullah s.a.w. berhijrah ke Madinah, baginda memerintah Saidina Zaid bin Abi Thabit supaya mempelajari dua bahasa iaitu bahasa Sirianiah dan Ibriah. Saidina Zaid bin Thabit mempelajari kedua-dua bahasa tersebut dalam masa 12 hari sahaja. Kenapa Rasulullah memerintahkan sedemikian?
Ini kerana baginda tidak mahu umat Islam hanya menjadi 'ulama’' yang pandai dan bijak dari segi agama semata-mata. Rasulullah mahu melihat dari kalangan umat Islam cendekiawan-cendekiawan yang dapat menguasai bidang-bidang ilmu yang lain yang menjadi keperluan dalam kehidupan ini. Dan juga supaya umat Islam dapat mengelak dari tertipu dan terpedaya dengan umat-umat lain dengan menguasai bahasa-bahasa mereka. Demikianlah kata-kata hukama’: 'Barangsiapa menguasai bahasa sesuatu kaum itu, maka dia akan terselamat dari tipu daya mereka'.
Mereka yang berada di kalangan para ulama’ dan orang-orang yang mempelajari ilmu, pasti berasa amat gembira kerana golongan seperti ini adalah orang-orang yang baik yang dapat mengangkat martabat umat. Mereka juga akan terhindar dari sebarang penyelewengan dan ekstrim.
Manusia yang bukan Islam menurut kaca mata Islam terbahagi kepada tiga golongan:
Golongan Pertama:

Golongan yang bukan Islam yang tinggal di negara mereka manakala kita yang Islam tingal di negara kita. Mereka dengan aqidah mereka dan kita pula dengan aqidah kita. Dan mereka ini tidak berseteru dengan kita dan tidak menganggu ketenteraman kita. Dalam hal sebegini, kita boleh bertukar-tukar fikiran dan pengalaman dengan mereka ini di dalam skop yang tidak diharamkan oleh Allah dan Rasul-Nya. Allah menjelaskan hal ini dalam firman-Nya yang bermaksud:
'Maka selagi mereka berlaku lurus terhadap kamu, hendaklah kamu berlaku lurus pula terhadap mereka, sesungguhnya
Allah mengasihi orang-orang yang bertaqwa'.(Surah al-Taubah : 7)

Golongan Kedua:

Golongan yang bukan Islam yang tidak tinggal bersama kita. Mereka tinggal di negara sebelah Selatan, Utara atau di tempat-tempat lain lagi dan mereka ini mengambil tindakan berseteru dengan kita, memburukkan ekonomi kita dan menganggu kestabilan dan kepentingan kita. Islam telah meletakkan peraturan yang jelas berkenaan orang-orang seperti ini sebagaimana firman Allah yang bermaksud:
'Dan perangilah kerana (menegakkan dan mempertahankan) agama Allah akan orang-orang yang memerangi kamu,
dan janganlah kamu menceroboh (dengan memulakan peperangan), kerana sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang menceroboh'.(Surah al-Baqarah : 190)

Golongan Ketiga:

Golongan yang bukan Islam yang tinggal bersama kita di sebuah negara dan mempunyai kepentingan bersama. Syariat Islam meletakkan satu peraturan yang perlu dipatuhi sebagaimana sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud:
'Bagi mereka apa-apa yang ada pada kita dan ke atas mereka apa-apa yang dikenakan ke atas kita'.

Dalam erti kata lain, kepentingan mereka sama dengan kepentingan kita dan hukuman ke atas mereka juga sama dengan hukuman yang dikenakan ke atas kita. Demikianlah kita dapati syariat Islam amat jelas dalam hal ini sebagaimana jelasnya matahari di waktu siang yang tiada sebarang kekaburan.
Syariat Islam amat jelas dari segi aqidah, ibadat, muamalat dan lain-lain lagi. Syariat Islam juga amat jelas dari segi Amar Makruf dan Nahi Mungkar. Contohnya dari sudut aqidah, syariat Islam mengajak manusia menyembah Allah semata-mata dan melarang manusia menyembah makhluk-makhluk yang lain. Terdapat berpuluh-puluh ayat al-Qur’an yang menyeru kita semua supaya memiliki aqidah yang betul dengan disertakan dalil-dalil yang membuktikan kebenarannya.

Sememangnya al-Qur’an apabila menyeru kita kepada sesuatu kebaikan maka ia akan mengemukakan bukti-bukti yang jelas terhadap kesan-kesan baik bagi seruan tersebut. Sebaliknya apabila Islam melarang anda dari melakukan sesuatu perkara, ia akan membuktikan kepada anda tentang implikasi buruk yang akan timbul dari perkara tersebut.
Kita dapati dalam al-Qur’an juga terdapat berpuluh-puluh dalil yang kuat yang membuktikan bahawa seluruh Rasul yang diutuskan adalah membawa ajaran Islam yang sama iaitu mentauhidkan Allah S.W.T. dengan sebenar-benarnya. Bacalah al-Qur’an dan anda akan dapati bahawa semua Rasul-Rasul yang diutuskan telah menyeru kaum mereka dengan seruan yang sama, sebagaimana yang dijelaskan dalam al-Qur’an yang bermaksud:
'Wahai kaumku! Sembahlah kamu akan Allah, (sebenarnya) tidak ada Tuhan bagi kamu selain daripada-Nya'.(Surah al-A’raf : 59)

Dalam surah al-Syura, Allah menjelaskan bahawa agama yang dibawa oleh Nabi Muhammad s.a.w. kepada kita ialah agama yang dibawa oleh Nabi pada zaman silam. Firman Allah yang bermaksud:
Allah telah menerangkan kepada kamu - di antara perkara-perkara agama yang Ia tetapkan hukumnya - apa yang telah diperintahkan-Nya kepada Nabi Nuh, dan yang telah Kami (Allah) wahikan kepadamu (wahai Muhammad), dan juga yang telah Kami perintahkan kepada Nabi Ibrahim dan Nabi Musa serta Nabi Isa, iaitu: 'Tegakkanlah pendirian agama, dan janganlah kamu berpecah belah atau berselisihan pada dasarnya'.(Surah al-Syura : 13)

Demikianlah syariat Islam dalam ketegasannya berkenaan aqidah supaya insan-insan ini mentauhidkan Allah dan di waktu yang sama, melarang sekeras-kerasnya dari syirik dan pengaruhnya. Firman Allah yang bermaksud:
'Dan sesiapa yang mempersekutukan sesuatu yang lain dengan Allah, maka seolah-olah dia jatuh dari langit lalu disambar oleh burung, atau dihumbankan oleh angin ke tempat yang jauh (yang membinasakan)'. (Surah al-Hajj : 31)

Begitu juga kita dapati, Islam menerapkan aqidah dalam hati kita dengan cara mengemukakan dalil-dalil yang logik supaya manusia dapat beriman dengan keimanan yang kuat, tidak mudah luntur dan pudar. Al-Qur’an juga tidak menyebut satu dalil sahaja bahkan ia mengemukakan berpuluh-puluh dalil supaya manusia berpuas hati dengan iman mereka. Ini kerana aqidah dan iman bukan sesuatu perkara yang boleh dijual beli. Sebagaimana saya pernah berkata: 'Saya tidak setuju dengan pendapat bahawa aqidah itu sebahagian dari kita, tetapi saya berpendapat bahawa kita adalah sebahagian dari aqidah'. Ini kerana sebab aqidahlah kita hidup dan sebab aqidahlah kita sanggup mati dan kerana akidahlah kita bersahabat dan kerana aqidah jugalah kita berseteru.
Oleh itu, apabila saya ditanya tentang gejala riddah (murtad), saya sendiri amat benci mendengarnya. Saya di pejabat al-Azhar, Mesir didatangi tiap-tiap hari oleh berpuluh-puluh orang untuk memeluk Islam. Sebagaimana yang pernah saya ceritakan betapa seorang perempuan tua yang menjangkau usia 80 tahun dari negara Denmark telah datang ke pejabat saya. Perempuan ini telah membaca al-Qur’an dan juga membaca hadith Nabi serta kitab-kitab agama Islam. Dia berkata, 'Mustahil Islam menganjurkan perseteruan sesama manusia bahkan sebaliknya agama Islam adalah agama yang sebenar'. Dia meninggalkan agama dan aqidahnya kerana dia berpuas hati dengan al-Qur’an yang mengajak manusia pada nilai-nilai yang baik dan tinggi. Akhirnya perempuan ini membawa hartanya dan datang ke pejabat saya lalu mengucap d
Terfikirkah anda bahawa perempuan yang tua ini memeluk Islam kerana kebendaan atau kerana sesuatu kepuasan duniawi? Sekali-kali tidak. Tetapi dia memeluk Islam setelah dia berpuas hati dengan ajaran Islam yang difahaminya melalui pembacaan. Kita mendapati pada setiap hari ramai orang yang bukan Islam datang memeluk Islam, Alhamdulillah. Jika ada manusia
yang dikuasai oleh syaitan dan kehidupannya digadaikan kepada syaitan dan hawa nafsu, lalu dia tidak sembahyang, tidak berpuasa, tidak mengeluarkan zakat, tidak berbangga dengan ajaran Islam dan akhirnya dia bertindak meninggalkan Islam kerana dia tidak beriman dengan mana-mana agama dan tujuan hidupnya adalah semata-mata untuk bersuka ria maka manusia seperti inilah yang dimaksudkan dengan firman Allah:
'Kalaulah mereka keluar bersama kamu, tidaklah mereka menambahkan kamu melainkan kerosakan'. (Surah al-Taubah : 47)

Manusia yang seperti ini sekiranya dia bertindak meninggalkan Islam dan keluar daripada agama Islam, maka sebenarnya Islam ketika itu telahpun selamat dari kejahatannya. Kita wajib mengambil tindakan ke atasnya sekiranya ia memburuk-burukkan Islam ataupun menyebut Islam dengan sesuatu yang bertentangan dengan kesucian Islam. Apabila ia bertindak sedemikian dia berhak dihukum dengan hukuman-hukuman yang sejajar dengan kesalahannya.
Aqidah juga satu perkara yang tidak boleh dipaksa sebagaimana firman Allah yang bermaksud:
'Tidak ada paksaan dalam agama (Islam), kerana sesungguhnya telah nyata kebenaran (Islam) dari kesesatan (kufur)'. (Surah al-Baqarah : 256)

Sekiranya saya mengurung seorang musyrik dan saya memaksa dia beriman kepada Allah, adakah Islam mendapat sebarang faedah dari orang seperti ini? Pengislaman yang dipaksa tidak akan menghasilkan orang Islam yang benar-benar beriman tetapi sebaliknya ia akan mewujudkan pendusta-pendusta yang munafik. Aqidah sepatutnya menyerap di dalam diri seseorang Muslim sebagaimana darah yang mengalir dalam tubuh badan manusia. Begitu juga apabila Islam meminta anda mengerjakan sesuatu ibadat, maka ia akan menyatakan faedah-faedahnya yang diperolehi daripada ibadat yang dianjurkan itu. Sebagai contoh, apabila al-Qur’an menyuruh kita bersolat maka al-Qur’an akan menyatakan kesan-kesan dan faedah-faedah yang baik dari solat itu sebagaimana firman Allah yang bermaksud:
'Sesungguhnya sembahyang itu mencegah dari perbuatan yang keji dan mungkar'. (Surah al-Ankabut : 45)

Dan demikianlah juga dengan ibadat-ibadat yang lain. Pendek kata, segala ibadat dalam Islam akan membina nilai-nilai murni dalam diri manusia seperti ikhlas, benar, merendah diri dan sebagainya. Dan dalam waktu yang sama, ibadat juga akan menghindarkan kita dari sifat-sifat keji seperti syirik, takabbur, riak dan seumpamanya.
Dari segi muamalat iaitu perhubungan manusia dengan manusia maka kita juga dapati betapa syariat Islam amat jelas dan terang. Sudah semestinya saya berhajat kepada orang lain dan juga memerlukan kepada sesuatu barang seperti barang makanan, pakaian dan ubat-ubatan. Saya terpaksa sama ada membeli barang-barang itu dari orang lain ataupun berhutang atau sebagainya. Ini bererti bahawa manusia di dunia ini saling perlu memerlukan antara satu sama lain. Dalam al-Qur’an dijelaskan bahawa setiap orang dari kita dijadikan oleh Allah bagi berkhidmat dan membantu orang lain. Misalnya doktor semestinya dijadikan oleh Allah untuk berkhidmat kepada orang yang sakit, guru berkhidmat untuk murid dan begitulah seterusnya di mana kita mempunyai tugas masing-masing yang perlu dilaksanakan dengan cara yang 
'Sesiapa yang beramal salih, dari lelaki atau perempuan, sedang ia beriman, maka sesungguhnya Kami akan menghidupkan dia dengan kehidupan yang baik, dan sesungguhnya Kami akan membalas mereka, dengan memberikan pahala yang lebih baik dari apa yang mereka telah kerjakan'. (Surah al-Nahl : 97)

Dalam semua peraturan muamalat Islam, kita dapati ianya bercirikan kemudahan, keadilan, tiada unsur-unsur kezaliman dan penipuan. Semua jenis muamalat adalah diharuskan di dalam
Islam dengan didasarkan kepada keredhaan kedua-dua belah pihak dan tidak terkeluar daripada lingkungan apa yang dihalalkan oleh Allah S.W.T. Oleh sebab itulah maka kita dapati berpuluh-puluh bentuk muamalah Islamiah yang tersebut dalam kitab-kitab fekah mazhab Syafie, Maliki, Hanafi dan Hambali.
Dari sudut akhlak dan nilai-nilai murni pula kita dapati syariat Islam menyeru dan menganjurkan nilai-nilai yang tinggi lagi murni sepertimana yang terdapat dalam al-Qur’an dan hadith-hadith Nabi. Bacalah al-Qur’an dan kita akan dapat berpuluh-puluh ayat yang menyentuh perkara-perkara ini seperti di dalam surah Luqman ketika Luqman berwasiat kepada anaknya. Rasulullah s.a.w. pernah bersabda:
'Hendaklah kamu bercakap benar, kerana bercakap benar akan menjadikan kamu orang yang baik, kebaikan pula akan membawa kamu ke syurga'.

Orang-orang yang dapat menerangkan dan menyeru umat manusia kepada nilai-nilai Islam yang tinggi lagi unggul dari segi aqidah, ibadat, muamalat dan akhlak ialah para ulama’ sama ada lelaki mahupun perempuan. Sesebuah negeri atau kampung yang mempunyai ramai cendekiawan-cendekiawan yang berhati mulia lagi diterangi dengan cahaya iman, maka negeri dan kampung tersebut memiliki sebilangan besar orang-orang yang membina dan tidak meruntuh, yang membangun dan tidak meroboh serta yang memperbaiki dan tidak merosakkan di dalam semua aspek kehidupan ini. Oleh itu, semua orang-orang ini pasti bertanggungjawab menjalankan tugas masing-masing dengan cara yang terbaik. Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud:
'Sesungguhnya Allah amat kasih kepada seseorang hamba yang tekun di dalam pekerjaannya'.

Sekiranya ini terdapat di dalam sesebuah negara, maka negara itu akan dapat menambah kemajuan, pembangunan, keselesaan hidup dan seterusnya akan mendapat restu dari Allah S.W.T.
Al-Azhar Syarif berjanji akan menyumbang sedaya upaya kami untuk kemajuan institut ini khususnya dan kepada seluruh umat Islam amnya. Percayalah bahawa negara Malaysia disanjung oleh tiap-tiap orang Mesir kerana kami amat mengenali teman-teman kami di Malaysia ini yang dianugerahkan sifat-sifat ketenangan, ketulusan fikiran yang waras, suka berbuat baik dan lain-lain lagi.

Kerana itulah maka kami semua merasa berbahagia apabila berada di negara ini. Saya secara peribadi amat suka kepada semua warga Malaysia sama ada pemimpin mahupun rakyat jelata. Mudah-mudahan Allah akan memberkati negara Malaysia ini dan juga negara-negara Islam yang lain.
Sekian terima kasih.


Ucapan Syeikh Al-Azhar
Di Institut Agama Islam Negeri Kedah (INSANIAH)
Pada 20 Ogos 1998

No comments:

Post a Comment